آخر الأخبار

جاري التحميل ...

  1. بسم الله ما شاء الله عليك يا مصطفى ديما موفق يا رب ♥

    ردحذف
  2. لو سمحت ممكن تكلمنا عن مبادرة رواد تكنولوجيا المستقبل الي بيقدمها مركز الإبداع وتكنولوجيا المعلومات ؟!

    ردحذف

سفير مركز الإبداع التكنولوجي وريادة الاعمال TIEC-IA

بس يا سيدي وبقيت سفير وعشان كده قررت ارجع من تاني بس المرة ديه كسفير مركز الإبداع التكنولوجي وريادة الأعمال التابع لوزارة الإتصالات المصرية بالقرية الذكية !

سفراء مركز الإبداع التكنولوجي وريادة الأعمال


إزاي أنضميت لسفراء مركز الإبداع التكنولوجي وريادة الأعمال 

ابتدت الحكاية يوم 9 مارس 2018 لما لقيت بوست علي الفيس بوك بيتكلم عن ان برنامج السفراء فتح باب التقديم شاركه صديق قد سبق وتعرفت عليه في برنامج InnovEgypt وهو برنامج موجه لطلبة الجامعات الساعين لأن يكونوا مبدعين ورواد اعمال في المستقبل إما من خلال وضع خطواتهم الأولي في مجال الإبداع أو من خلال إظهار مهارات مطلوبة بشكل كبير من الشركات المحلية ومتعددة الجنسيات , وسأقوم بعمل موضوع مخصص عن برامج مركز الإبداع التكنولوجي وريادة الأعمال , لتتعرفوا علي كيفية الحصول علي أقصى استفاده من برامج ومنح المركز.



وبمأني أحد خريجي برنامج InnovEgypt وفي الوقت ده كنت طالب في منحه Next Technology Leaders والي بردو بيرعاه مركز TIEC فكنت شغوف جداً اني اقدم واعرف اكتر عن برنامج السفراء , لاني شفت عظمة المكان ده بنفسي من خلال تجارب فعليه واتعملت مع السفراء بنفسي كطالب في برامج مركز الإبداع التكنولوجي , وعشان مؤمن جداً انك عشان تتعلم حاجة او تكون متميز وخبرة في مجال محتاج تحتك اكتر بالمجتمع بتاعه , فمكنش في فرصه افضل من كده اني انضم لمنصه نشر الإبداع في مصر , واكون جزء من كيان يرعى ريادة الأعمال والإبداع التكنولوجي في بلدي , وبكل ما بي من حماسة مليت استمارة التقديم .

رسالة القبول المبدئية ببرنامج سفراء الإبداع

20 مارس 2018 واثناء ما انا قاعد في الشغل في حالة من الملل مش من قله الشغل بل من ضغط الشغل , أذ فجأة تلفوني رن رقم غريب ولقيت حد بيقولي معاك ( علي ) من برنامج سفراء مركز الإبداع التكنولوجي وريادة الأعمال وبكل ادب واحترام بيسألني اذا كان يناسب معايا يوم السبت اجي المقابله الشخصية بعد ما عديت من تصفيه مراجعه السيرة الذاتية ولا احب يكون يوم تاني , وطبعاً مترددتش لحظه اني اقوله اعتبرني عندكم اصلاً !



رحت المقابلة وانا قلقان الصراحة خصوصاً أني لما رحت ملقتش نفسي لوحدي كان في مجموعة مش قليله تم دعوتها لحضور المقابله الشخصية بس طمني شويه اني قابلت احدي زميلاتي من برنامج InnovEgypt " ندي الحريري " والي قعدنا نتكلم كتير عن ريادة الأعمال وخبراتنا في الشغل والتطوع ويمكن بطريقة غير مباشرة ومن غير قصد  قولنا كل حاجة المفروض هنقولها للي بيعملولنا المقابلة وده الي اداني دافعه ان كل الي هعمله هخش اعيد نفس الكلام بس بطريقة فورمال شوية.

أسرع مقابلة شخصية في حياتي

اول ما داخلت المقابله لقيت نفسي في غرفه كده من غرف TIEC والي اكيد الي راح هناك عارفها هي  ابيض في ابيض وأزاز من كل مكان وترابيزة واحده كده قاعد عليها اتنين " فاتن , جوده " لا مش جه امنيه ديه أنترفيوهات TIEC بس مش اكتر !
ومع اول أزيك عامل ايه وابتسامه كده حسيت ان الدنيا لسه بخير واستعدت شجاعتي وفي اقل من 5 دقائق كنت جاوبت علي كل الأسئلة وهي كانت بتتكلم عن 3 محاور اساسية

  • اتكلم عن نفسك وخبراتك في مجال التطوع والعمل
  • ليه عاوز تبقي سفير مركز الإبداع التكنولوجي وريادة الاعمال
  • شايف نفسك هتفيد غيرك إزاي بصلاحياتك كسفير TIEC
أحلي حاجة اني لما جاوبت وخلصت اتقالي فاضي يوم 9 و 10 عشان الـ Orientation الي هو ايه ده اتقبلت !

مبروك بقيت سفير 


يوم 1 إبريل 2018 كان من اروع ايام حياتي وهو اليوم الي اتبعتلي فيه الموافقه بأني اتقبلت خلاص كسفير اليوم ده مش هنساه كان بردو من الايام الي عندي ضغط شديد في الشغل وحاجات كتير لازم تخلص وفي اخر اليوم حوالي الساعة 4:00 قولت افك عن نفسي شويه وابص علي الفيسبوك ولسبب ما فتحت حساب الـ Gmail الشخصي ولقيت الرسالة المبهجه ديه :



orientation day او يوم التوجيه 

دول بقي كانوا يومين بيتكلموا عن 3 محاور رئيسية :
  • خبرات سفراء مركز الإبداع 
  • برامج مركز الإبداع التكنولوجي ورياده الأعمال
  • دور سفراء مركز الإبداع التكنولوجي وريادة الأعمال

وكان فيهم كم معلومات رائع ما بين خبرات ناس فعلاً قدرت تحقق إنجازات , وما بين ورش عمل وكورسات ... الخ , وكان معانا فيهم ناس من رواد المركز والعاملين بيه زي بشمهندس " محمد الكتاتني " ,    ده غير طبعاً كم الناس الي اتعرفت عليهم والي كلهم مهتمين بنفس المجال الي انت بتدور عليه واروع ما في الامر اننا كنا من مختلف محافظات الجمهورية مش من مكان واحد بس او لينا نفس الخلفيه الفكرية , ويمكن ده من الحاجات الرائعة الي اكيد اي حد جرب روح التطوع مر بيها.

طيب هعمل آيه الفترة ديه ؟

الفترة الجاية كل هدفي هو هيكون نشر المنح والبرامج الي المركز بيقدمها ليكم مع شرح وافي لكل برنامج إزاي تقدر تستفاد منه بشكل كامل سواء كنت ( طالب , خريج , عامل , او رائد اعمال ) وإزاي تقدر تحول أي فكرة مشروع عندك لمشروع فعلي علي ارض الواقع بيكسب وليه تقل في السوق ... كل ده واكتر هيكون علي المدونة خلال الاسبوع ده بشكل دوري بجانب المواضيع الإعتيادية الي بتتنشر علي كن رائد.

ديه كانت بدايتي مع TIEC كسفير والي لسه في قصص كتير هحكهالكم عنها ده غير المنح الدراسية والبرامج التدريبية الي هتكلم عنها والي اقدر ان شاء الله اقدمهالكم بشكل مجاني من المركز تابعوا المدونة الفترة الجاية عشان الي جاي كله احلي ... ومتنساش تكتب تعليق ;) 

عن الكاتب

mkryad

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

كن رائد