آخر الأخبار

جاري التحميل ...

  1. رائع جداً المصادر ديه بس انا بقي اداب أسباني هل الاقي عندكم مصادر كويسة اقدر اطور نفسي في الاسباني من خلالها وشكراً مقدماً .

    ردحذف
    الردود
    1. الشكر لله يا شهد طيب تقدر تتوجي لقسم طور نفسك هتلاقي فيه كل الي تحتاجيه , او أكتبي اي لغة محتاجة تتعلمية ولو يكن تعلم اللغة الأسبانية ,هتلاقي مصادر رائعة طلعت

      حذف

أفضل مصادر تعليمية لتعلم اليابانية

مدونة كن رائد أفضل مصادر تعليمية لتعلم اليابانية
أفضل مصادر تعليمية لتعلم اليابانية

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته النهاردة جمعتلكم مصادرة كوية ل تعلم اللغة اليابانية , وطبعاً بمأنك هنا فأنت أكيد يأما من متابعي الأنمي ومانجا , او من المنبهرين بكوكب اليابان الشقيق والي بقي كلنا نفسنا نكون فرد فيه حالياً او من شعبه العظيم , وبالطبع تعلمك للـيابانية هيخليك مؤهل انك تسافر هناك تشتغل أو تكون مؤهل بفرصة كويسة جداً أنك تلتحق بمنحة دراسية في الجامعات والمدارس اليابانية .

مصادر مميزة لتعلم اللغة اليابانية

1- تعلم الكتابة ب Hiragana, katakana

أولاً وقبل حاجة لان اللغة اليابانية كتابتها سهله وبسيطة هنبتدي بيها ودول قناتين علي اليوتيوب هيعلموك كيفية الكتابة باللغة اليابانية
( Learn to Read and Write Japanese Hiragana - Kantan Kana ) و ( Learn to read and write Hiragana )
دول هيظبطولك الدنيا في الكتابة باليابانية أتفرج عليهم وطبق معاهم كويس جداً ولو واجهتك مشكله أكتبلي تعليق وهساعدك بأذن الله نيجي بقي لتاني مراحل تعلم اليابانية .
2- مجتمع اليابان

مجتمع اليابان هو أقوي مجتمع يباني بمكنه أن يعلمك وينقل لك الحضارة اليابانية وكأنك في اليابان نفسها يمكنك أن تطلع عليه وتشترك به من خلال الموقع الرسمي ( Japan Society ) .

3- سلسلة uki uki nihongo 

تعلم اللغة اليابانية والثقافة مع الجمعية اليابانية في سلسلة من متعة جديدة والدروس بسيطة! كن على اطلاع على الحلقات المقبلة!
رابط قناة تعلم اليبانية ( uki uki nihongo ) و بعد ما تخلصها علي خير بأذن الله أدخل علي سلسلة ( waku waku ) .

4-كورس تحدي ارين (من أروع مايكون)

الكورس ده عبارة عن  ٢٥ درس كل درس بيشمل مستوى اساسي ومستوى متقدم والكلمات والمعاني وأمثلة وترجمات hiragana, katakana, romaji, english الرابط  ( Japan Foundation ) .

5- أتعلم من كتاب Genki

– أشهر كتاب هو Genki وفي غيره بس دا الي بذاكر منه – الموسم الأول متاح من كتاب ( textfugu ) و في مصادر اضافية سلاسل صوتيه زي pimsleur و rapidworm و speak with confidence هنشرهالكم قريب مع مجموعة أفضل في تعلم اليابانية .

بعض مصادر المقال ترجع لصديق المدونة Ahmed Thabet وقريب بأذن الله هنشرلكم مجموعة أقوي بجانب منح دراسية لليابان أنتظروني مع كل جديد من أجلكم علي مدونتكم كن رائد .


عن الكاتب

mkryad

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

كن رائد